WTAC-Waterstad 

Hellevoetsluis

Gedragsregels WTAC-Waterstad leden.

Verwacht wordt dat ieder lid van WTAC-Waterstad zich hieraan houdt tijdens het fietsen van clubritten en officiële ritten welke door andere verenigingen worden georganiseerd. Als wij ons aan deze regels houden blijft fietsen voor iedereen een leuke en veilige bezigheid. Tevens zal dit een goed beeld van WTAC-Waterstad geven en ook een voorbeeld zijn voor de overige verkeersdeelnemers. 

  • Per groep zal er minimaal 1 wegkapitein / voorrijder aanwezig zijn, wees solidair met deze wegkapitein / voorrijder indien er meningsverschillen ontstaan.
  • Er wordt als groep gereden “samen uit samen thuis” wij zijn een toer-fietsvereniging en de tochten zijn geen wedstrijd.
  • Iedereen houdt zich aan de verkeersregels, dus ook stoppen als het verkeerslicht op rood staat!
  • Er wordt geen afval op de weg of in de berm gegooid.
  • Het dragen van een helm is verplicht voor de Cyclo, A, B, C en geadviseerd voor de D groep.
  • Bij clubritten wordt er altijd in clubkleding gereden.
  • Bij een klim wachten wij bovenaan tot de laatste boven is.
  • Na een bocht of lastige situatie houden de voorste fietsers een dusdanig tempo aan dat de groep weer aangesloten is.
  • Bij pech wordt er gewacht en geholpen bij de reparatie.
  • Nieuwe deelnemers zullen in de groep worden begeleid.
  • Iedereen zal bij toerbeurt kopwerk verrichten.
  • Als iemand het tempo niet kan bijhouden zal de snelheid worden aangepast.
  • Iemand die moeite heeft met de snelheid mag op de tweede rij fietsen.
  • Als iemand meerdere weken de snelheid in de groep niet kan bijhouden zal de persoon hier op worden aangesproken en worden verzocht om naar een groep te gaan met een lagere snelheid.
  • Als iemand aanzienlijk beter is dan de overige deelnemers gaat deze niet op kop rijden     (dus geeft niet de snelheid aan).
  • De voorste fietsers bepalen de richting en geven dat duidelijk aan door middel van een handgebaar en/of roepen.
  • Obstakels op de weg zullen tijdig en duidelijk worden doorgegeven door de voorste rijder en daarna door de groep worden doorgegeven.
  • Een kruising wordt als groep overgestoken.
  • In de bebouwde kom wordt het tempo aangepast aan de situatie.
  • Nooit abrupt afremmen of van richting veranderen.
  • Handen op het stuur houden om ernstige valpartijen te voorkomen.
  • Iedereen wordt geacht deel te nemen op een goed onderhouden fiets.


Handhaving van bovenstaande regels is een zaak voor ieder. Indien hiervan wordt afgeweken spreek elkaar of als groep hier de persoon op aan. Het handhaven en controleren is niet alleen een zaak voor het bestuur!!